Η Σλοβενία κλείνει την πόρτα σε ξένους επενδυτές για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή

Οικονομία


Το υπουργείο Υποδομών της Σλοβενίας πρότεινε νομοθεσία που εμποδίζει τους ξένους επενδυτές να συμμετάσχουν στο εν εξελίξει έργο ύψους 1 δισ. ευρώ και πλέον για την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής προς το μοναδικό θαλάσσιο λιμάνι της χώρας, μια κίνηση που ουσιαστικά τερματίζει την ιδέα της συμμετοχής της Ουγγαρίας στο έργο.

«Η σημερινή κυβέρνηση θεωρεί ότι ο σιδηρόδρομος είναι ένα από τα πιο σημαντικά συστήματα υποδομής, το οποίο δεν πρέπει να καταλήξει σε ξένα χέρια», δήλωσε χθες (7 Νοεμβρίου) το υπουργείο.

Το 2018 τέθηκε σε ισχύ ειδικός νόμος για την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ του λιμανιού του Κόπερ στην ακτή της Αδριατικής και του εσωτερικού κόμβου Divača.

Δημιούργησε ένα όχημα ειδικού σκοπού, μια κρατική εταιρεία με την ονομασία 2TDK, η οποία διαχειρίζεται το έργο και θα εκμεταλλεύεται τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, και περιείχε μια ειδική διάταξη που καθόριζε ότι οι ξένοι εταίροι μπορούν να αποκτήσουν μειοψηφικό μερίδιο στην εταιρεία, εφόσον υπάρχει σχετική διακυβερνητική συμφωνία.

Η Ουγγαρία, σημαντικός πελάτης του λιμανιού, ήταν ο πιθανότερος δυνητικός εταίρος και τα έγγραφα που αποκαλύφθηκαν το 2021 έδειχναν ότι η Ουγγαρία θα γινόταν εταίρος της 2ΤΔΚ μέσω εισφοράς κεφαλαίου ύψους 200 εκατ. ευρώ. Σε αντάλλαγμα, η σλοβενική κυβέρνηση θα τη βοηθούσε να αποκτήσει γη κοντά στο λιμάνι.

Η ιδέα αυτή προκάλεσε τότε αντιδράσεις, ιδίως στην αριστερή πλευρά του πολιτικού φάσματος, λόγω της απειλής ότι η Ουγγαρία θα μπορούσε να αποκτήσει προνομιακή πρόσβαση σε στρατηγικές υποδομές που επί του παρόντος διαχειρίζεται ένας κατά πλειοψηφία κρατικός φορέας εκμετάλλευσης λιμένων, ο Luka Koper.

Το υπουργείο αναμένει ότι ο τροποποιημένος νόμος θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος του έτους.

Πηγή: euractiv.gr